2010. január 24., vasárnap

VKF! XXXI. - Hortobágyi retró

Bár túl van a harmadik x-en, nekem a legelső, amin részt veszek. Sokáig nagy talány volt, mit is takarhat a VKF! (Vigyázz, kész, főzz!), most én is rátaláltam a kiírásra. Aki nem hallott még róla, a VKF!-et minden hónapban más gasztroblogger hirdeti meg, egymásnak adva a stafétabotot, és az adott témában tesz fel minden résztvevő receptet. A mostani kiírás: Újrahasznosítva, színesen, tarkán. Mindig nagy kihívás maradékból kihozni valami egészen mást, vagy csak újra tálalhatóvá tenni. Én kifejezetten nem szeretek valamit napokig enni, sokszor már másnap sem igazán van hozzá kedves, kidobni nem akarom, így jön az agyalás. Kíváncsian várom a többiek alkotásait.

Azt gondolhatnánk, tradícionális magyar étel, már a századfordulón is az étlapon volt. Nos, tévedés, a hortobágyi húsos palacsinta tulajdonképpen a Kádár-rendszer szüleménye, 1958-ban készítették először a brüsszeli világkiállításra. Meglehetősen laktató étel, viszont mintájára remek töltött palacsinták készülhetnek sós hozzávalókból, például spenótos-ricottás, gombás-tejszínes, vagy maradék (szigorúan házi készítésú) édes-savanyú mártásos rizses töltelékkel. Kész is a vacsora.

Nekem most csirkepörköltem maradt egy kis igazi, magyaros, fokhagymás-ecetes uborkasalátával. Nagyon szeretem a tavaszi tekercset, de nem a tenyérnyi változatot, hanem a ropogósra sült, vékonyka tekercseket. Gondoltam, a vékony rétestésztába tekert pörköltös töltelék könnyebb lesz, mint a palacsintás változat. Beigazolódott. Mellé az uborkasali is új ruhát öltött. A réteslapbaburkoláshoz fázisfotókat készítettem. Íme:






Hozzávalók:
csirkepörkölt
tejföl
réteslap (nagyarasznyi négyzetre vagy téglalap alakúra vágva)
olaj a sütéshez
uborkasaláta
sűrű joghurt
kapor
só, bors

1. A pörköltet robotgépben pépesítjük és tejföllel lazítjuk. Sózzuk, borsozzuk, ha szükséges.
2. Egy kb. arasznyi oldalú négyzetre átlósan, az egyik csúcsához közel ujjnyi pörköltpépet rendezünk el, ráhajtjuk a hozzá közel eső csücsköt, ráhajtjuk a jobb oldalit, utána a bal oldalit is. Ezután csak fel kell tekerni, a legutolsó csücsköt bevizezett ujjunkkal lesimítjuk és finoman a szivar alakú tekercshez nyomjuk, így nem bomlik ki a csomag.
3. Forró olajba aranybarnára sütjük, papírtörőre szedve felitatjuk róla az olajat.
4. A lecsöpögtetett ubisalit apróra csíkokra vágjuk, azonos mennyiségű sűrű joghurttal és vágott kaporral elkeverjük, borsozzuk és sózzuk (ha szükséges).



Kíváncsi vagyok, vajon megsül-e simán, tepsibe téve, forró sütőbe tolva. Így megúszhatjuk az olajos sütést is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése